Két periódus összhangja – Beszélgetés Velledits Lajossal, az Óbudai Zsinagóga főrestaurátorával

Velledits Lajos, az Óbudai Zsinagóga felújításának vezető restaurátora ötven évvel ezelőtt, az érettségije után ötvösinas, majd ötvössegéd volt az Állami Pénzverdében. Itt készült fel a Képzőművészeti Főiskola felvételijére, ahol aztán restaurátor szakon tanult tovább. A diploma megszerzése után a Nemzeti Galériában kezdett dolgozni, amit csak annyi időre hagyott ott, hogy két szemesztert hallgasson a bécsi Képzőművészeti Akadémián. A Nemzeti Galéria Festészeti Restaurátor Osztályának vezetői posztjáról került át ’87-ben az Országos Műemléki Felügyelő­séghez, ahol százával vezetett restaurálási munkákat. A rendszerváltás után alapította meg az Óbudai Zsinagóga fel­újítását is végző Synthese Kft-t, melynek leginkább Németországból és Ausztriából érkeztek felkérései akkoriban. „Nagyon szép munkáim voltak, külön jutalomjáték volt ez.” – emlékszik vissza erre az időre a restaurátor. Végül 1996-ban döntött úgy, hogy itthon szeretne dolgozni tovább, ekkor alapította a Szép Mesterségek Kft-t, amelynek restaurátor anyagokat és eszközöket kínáló Baross utcai üzlete azóta is valódi különlegesség a szakmában. „Sarkadi Sándor keresett meg, hogy meg kellene nézni a zsinagó­gát” – fog bele Velledits úr az

ilyen volt

Óbudai Zsinagóga felújításának a történetébe. „Azt tudtuk felajánlani, hogy minden motívumból tanu felületeket hagyunk meg, konzer­váljuk és a restaurálás szabályai szerint helyreállítjuk azokat, és visszaállítjuk az ismétlődő motí­vumokat. Végül a közbeszerzési pályázaton a mi terveink nyertek.” „A zsinagóga helyreállításának legnagyobb nehézsége a hallatlanul rossz állapotban megmaradt vakolat és festékréteg volt. Ez volt az, amivel meg kellett küzdeni, és ez sokféle restaurálási és szakipari munkát jelentett.” – idézi fel a fő­ restaurátor a munkát. – „Az egész nagyon érdekes volt, sok mindent kellett mérlegre tenni. Tulajdonképpen annak a két építési peri­ódusnak az összhangját próbáltuk megteremetni, amely a zsinagóga megjelenését meghatározta. 1821-ben a zsinagóga az antik építészet szellemében épült és empire, valamint koraklasszicista díszítést kapott. A századfordulón – pontosan 1900-ban – késő eklektikus díszítőfestéssel látták el az imatér falait, nekünk ezt a két periódust kellett összehangolni.”

ilyen lett

A zsinagóga restaurálása még nem teljes, az első fázist követni fogja egy kisebb javításokat tartalmazó második fázis is. „Az oldalfalakat kell megfesteni, valamint az északi karzat boltíveire felfestjük a nyugati oldalon látható kazettákat, a bennük lévő szép plasztikus rozettákkal.” – sorolja Velledits úr a füzetébe feljegyzett tennivalókat – „Van még rengeteg minden, amit szeretnének helyreállítani, és úgy érzem, az igények magas színvonalú munkát követelnek meg. Így például a bimának a teljes helyre­állítása, vagy a tóraszekrény eredeti megjelenésének a visszaállítása. Ezek az első periódus szép műalkotásai, a zsinagóga ékességei.” Velledits Lajos – aki több felekezet templomát restaurálta már – az Óbudai Zsinagóga előtt még nem újított fel zsidó imahelyet, ám ez a munka áttörést hozott ezen a téren. „Felkértek a Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga belső helyreállítá­sára. Itt 2007-ben végeztünk már felmérést, akkor az elképzelés a teljes visszaállítás volt, de nem lett belőle semmi. Ezt a hagyományos berendezésű zsinagógát Otto Wagner tervezte, nagyon szép épület és most hangversenyteremmé akarják alakítani.” – emellett felkérték a szabadkai és a keszthelyi zsinagó­ga helyreállítási terveinek elkészí­tésére is. Ez utóbbira 20 évvel ezelőtt már készített terveket, ám akkor a költségeket túl magasnak találták és inkább egy szobafestővel festtették ki az épületet. „Nagyon-nagyon örülök ezeknek a feladatoknak, egyik szebb, mint a másik. A Rumbach is gyönyörű, a szabadkai egy zseniális épület, ott valamennyire visszatér majd a hitélet, a keszthelyi pedig egy par exellence zsinagóga lesz.”        Steiner Zsófia

ÓBUDAI ZSINAGÓGA