Szukkot, a sátoros ünnep, idén október 4-én 17:59 este kezdődik és október 11 estig tart.
Ünnepi imaidők:
Október 4. (szerda)
- 18:00 Szukkot előestéje és ünnepi kidus
Október 5. (csütörtök)
- 10:00 Szukkot 1. napja Sáchrit
- 18:00 Szukkot 2. napjának előestéje és ünnepi kidus
Október 6. (péntek)
- 10:00 Szukott 2. napja Sáchrit
- 18.00 közös tanulás
- 18.30 Péntek este szombatfogadás
Október 11. (szerda) Hosáná Rábá
- 6:00 Sáchrit – reggeli ima
Smini Áceret előestéje
- 18:00 Esti ima
- 18:30 Körmenet, és ünnepi kidus
Október 12. (csütörtök) Smini Áceret
- 10:00 Sáchrit
- 12:00 Mázkir
- 18:00 esti ima
- 18:30 Szimchát Tórá előestéje, Körtánc, kidus
Október 13. (péntek)
- 10:00 Szimchát Tórá Sáchrit
- 11:00 Körtánc
- 18.00 közös tanulás
- 18.30 Péntek este szombatfogadás
Október 14. (szombat)
- 10:00 Szombati ima – Sáchrit
Bor és víz – az igazi öröm
Írta: Oberlander Baruch rabbi
(A lubavicsi rebbe, rabbi Menachem M. Schneerson zcl tanítása alapján).
A Tisré havi ünnepciklus befejező része a Sátrak ünnepének hét napja. E napokban a szabad ég alatt álló szukkában, sátorban eszünk és szombat kivételével minden nap az ünnepi csokorral imádkozunk. Ez négy jelképes növényből áll: mirtuszágból, pálmaágból, fűzfalevélből és etrogból (citrusgyümölcsből).
Bölcseink ezt az ünnepet zmán szimcháténunak, “örömünk idejé”-nek” nevezik. A Szentély idejében, Szukkot ünnepén a vigasság a Vízmerítés ünnepségének határtalan örömében érte el csúcspontját. (Szimchát Bét HáSoévá)
Az év során az áldozatokat bor kíséretében helyezik az oltárra. Egyedül Szukkotkor volt szokásban a boráldozat mellett vizet is önteni. Ekkor az egybegyűlt tömeg örömujjongásban tört ki, amely hét napig tartott, s amiről a bölcsek azt mondották (Szukká 51a.): “Aki még nem látta a Vízmerítés ünnepségét, még sose látott igazi örömöt!” – azaz, nem is képes igazi örömöt érezni.
Mit jelent az igazi öröm? Azt jelenti, hogy valaki képes kötelékeit és gátlásait ledobva felülemelkedni önnön korlátain. Ha valakinek racionális oka van a boldogságra, azt behatárolja saját felfogóképessége. Ha azonban olyan jutalmat vagy ajándékot kap, amely “legmerészebb álmait is meghaladja”, amit értelme nem volt képes előrevetíteni; mikor valakit valami olyasmi indít meg, ami nem csupán a megértésből, hanem lénye belsejéből fakad, akkor mondhatjuk, hogy az ilyen öröm hasonlóképpen határtalan.
Miért víz- és nem bormerítő ünnep? A bornak van íze, zamata, a víznek nincs valódi íze. A bornak és a víznek megvannak a megfelelői a lelki életben. Amikor az Örökkévaló szolgálatát csak a józan ész és a logika diktálja, az ilyen szolgálat “bor”: az illető belekóstol a micvá “ízébe” vagyis értelmébe. Az Örökkévaló iránti mélységes alázat által vezérelt szolgálatot “víz”-nek nevezzük, mivel az ilyen szolgálat racionalitásának “zamata” nem érzékelhető.
Az igazi határtalan öröm nem az illető felfogóképességének és intelligenciájának eredménye, mivel ezek behatároltak. Mikor azonban valaki ennek tudatára ébred, semlegesíti énjét. A legteljesebb alázat jegyében, a micvá egysége révén az illető eggyé válik a végtelen Istennel. Ekkor emelkedik fel lénye korlátain, s ekkor képes az Örökkévalót igazi, határtalan örömmel szolgálni.
Ezért van az, hogy aki még nem látta a Vízmerítés ünnepségének ujjongását, még nem látott igaz örömöt: a víz a borral ellentétben, mintegy az intellektus és az értelem ellentettje, az alázat mélységét jelképezi.
zsido.com
A félelmetes napok leteltével következik az önfeledt öröm ideje.
Szukkot a három zarándokünnep egyike, melynek mezőgazdasági vonatkozása is van. A betakarítás ünnepe.
Sátorban lakunk, étkezünk, ha lehet, alszunk, az ünnep hét napján. Örülünk az ünnepnek.
Ezért lengetjük az ünnepi csokrot, amely 4 növényből tevődik össze a lulávval a közepén.
“Vegyetek magatoknak az első napon citrus gyümölcsöt (etrog), pálmaágakat (luláv), mirtuszlevelet és parti fűz levelét, és örvendezzetek az Örökkévaló Isten előtt hét napig”. (Lev. 23/40).
A sátort nem szabad tető vagy erkély alá építeni, látni kell a csillagokat. Teteje lehet nád vagy összevágott faág. Legyen sűrű, déltájban több legyen az árnyék, mint a nap, de mint írtuk, ne takarja el a csillagokat. A sátrat igyekezzék mindenki szépen feldíszíteni.
Az Ággádá (hagyomány) szerint az ünnepi sátrat esténként
más-más ősünk látogatja (“uspizin”) Ábrahám, Izsák, Jákob, József, Mózes, Áháron, Dávid. Mi szeretettel fogadjuk őket, és ha lehet nemcsak jelképes, hanem valóságos vendéget is hozunk az ünnepi sátorba.
Végezetül ez az az ünnep, amikor esőért imádkozunk. (Tfilát Hágesem).
A Szentély idején, a “Vízöntés” napja külön örömünnep volt.
Vajha az idei ünnep is bőséges vízáldást és igazi békét hozna Izraelre!
Szukkot a három zarándokünnep egyike, melynek mezőgazdasági vonatkozása is van. A betakarítás ünnepe.
Sátorban lakunk, étkezünk, ha lehet, alszunk, az ünnep hét napján. Örülünk az ünnepnek.
Ezért lengetjük az ünnepi csokrot, amely 4 növényből tevődik össze a lulávval a közepén.
“Vegyetek magatoknak az első napon citrus gyümölcsöt (etrog), pálmaágakat (luláv), mirtuszlevelet és parti fűz levelét, és örvendezzetek az Örökkévaló Isten előtt hét napig”. (Lev. 23/40).
A sátort nem szabad tető vagy erkély alá építeni, látni kell a csillagokat. Teteje lehet nád vagy összevágott faág. Legyen sűrű, déltájban több legyen az árnyék, mint a nap, de mint írtuk, ne takarja el a csillagokat. A sátrat igyekezzék mindenki szépen feldíszíteni.
Az Ággádá (hagyomány) szerint az ünnepi sátrat esténként
más-más ősünk látogatja (“uspizin”) Ábrahám, Izsák, Jákob, József, Mózes, Áháron, Dávid. Mi szeretettel fogadjuk őket, és ha lehet nemcsak jelképes, hanem valóságos vendéget is hozunk az ünnepi sátorba.
Végezetül ez az az ünnep, amikor esőért imádkozunk. (Tfilát Hágesem).
A Szentély idején, a “Vízöntés” napja külön örömünnep volt.
Vajha az idei ünnep is bőséges vízáldást és igazi békét hozna Izraelre!