HETISZAKASZ: Vájélech פָּרָשָׁת וַיֵּלֶךְ ide kattintva olvashatsz róla 2022.09.25-10.01
2022-10-01 • 19:09
Szakaszunk – Vájélech (5Mózes 31:1-30.) – leírja miként gyűjtötte egybe Mózes a nép apraját-nagyját, hogy utolsó figyelmeztetést intézzen hozzájuk: maradjanak hűek Istenhez és Tórájához. Mózes felvillantja a megtérés lehetőségét. Ezután személyesen meglátogatja a törzseket lakhelyükön (Vájélech) elbúcsúzik tőlük, és közli, hogy rövidesen megtér őseihez. Befejezi a Tóra leírását és átadja a Tórát a kohanitáknak, hogy helyezzék azt el a Frigyládában, a Kőtáblák mellé. A szakasz végén Mózes nekikezd búcsúéneke elmondásának.
Vájélech (5Mózes 31.) פָּרָשָׁת וַיֵּלֶךְ
A hetiszakasz tartalmából
Vájélech („És ment”) hetiszakasza elbeszéli Mózes földi élete utolsó napjának eseményeit. „Százhúsz éves vagyok én a mai napon,” így szól a néphez, „nem bírom többé a járás-kelést.” A vezetést átadja Józsuának és befejezi a Tóra írását egy tekercsen, amelyet aztán a lévitákra bíz, hogy azok azt a frigyládában őrizzék. – 5Mózes 31:1–9.
Mózes kihirdeti a Hákhél micváját: hétévente, minden smitá-ciklus első évének Szukkot ünnepekor Izrael egész népének – férfiaknak, nőknek és gyermekeknek – össze kell gyűlnie a jeruzsálemi Szentélynél, hogy ott a király felolvasson nekik a Tórából. – 5Mózes 31:10–13.
A hetiszakasz egy jövendöléssel fejeződik be, miszerint a jövőben Izrael el fog fordulni az Örökkévalóval kötött szövetségétől, s emiatt az Örökkévaló elfordítja majd az Ő arcát választott népétől, de egyúttal az az ígéret is elhangzik, hogy a Tóra „nem fog [Izrael] ivadéka ajkáról feledésbe menni”. – 5Mózes 31:14–21.
zsido.com
Lefkovics Péter:
Nicávim és Vájélech
E kétheti szakaszt gyakran egyszerre szoktuk olvasni. Bölcseink felhívják a figyelmünket a két címszó jelentésére, de legfőképpen a szavak spirituális mondanivalójára illetve egy ellentmondásra és rögtön annak a feloldására:
– A Nicávim így kezdődik; „Itt álltok…”
– A Vájélech meg így; „És ment…”(mármint Mózes)
A nicávim, az állni, megállni azt jelenti, hogy a hagyományainkat, a Tórai törvényeket, a halachát örökké tartsuk meg, míg a vájélechspirituálisan azt jelenti, hogy menni, tovább menni, fejlődni, a kor kihívásaira megtalálni a feleletet, tanulni, örökké tanulni, sőt a tudomány vívmányait is elsajátítani.
De hát hogy lehet ezt betartani? Hogyan legyünk egyszerre konzervatívak, és ha kell, akár avantgárdok? A koronavírus okozta traumában (ha tetszik; minden rosszban van valami jó) kiváló feleletet kapunk kérdéseinkre, hiszen ennyien soha nem merültünk el a digitális világban, mint most. Ahhoz hogy a vallási életet élni tudjuk, bezárkózva lakásunkban a zsidóságot megélni tudjuk, meg kellett tanulnunk zoomolni (együtt lenni a társainkkal, barátainkkal), home office (otthoni munka) kapcsolatot építeni, skypolni (csevegni, eszmét cserélni úgy, hogy nem számít az egymás közti távolság), on-line előadásokat tartani, hallgatni (sokszor még közvetlenebb, mint egy előadóteremben) és még, ki tudja mennyi minden mást.
Szóval éljünk ifjúi lendülettel, de az öregek bölcsességével!