Könyvajánló: Az építészet mesterei – Baumhorn Lipót
Hiánypótló könyv jelent meg Baumhorn Lipót építész, a legnagyobb magyar zsinagógatervező munkásságáról Oszkó Ágnes Ivett szerzőségével, a Holnap Kiadó gondozásában.
Baumhorn Lipót (1860–1932) építész neve viszonylag széles körben ismert, a legtöbben, mint zsinagógatervezőt emlegetik és ha nem is tudják felsorolni mind a 26 tervét (ebből 22 került kivitelezésre), a fő művének tartott szegedi újzsinagógát mindenki ismeri.
Baumhorn helyet kap a fontosabb zsidó és építészeti munkákban, ám életéről nagyjából ugyanazok az adatok köröznek. Legutóbb 1999-ben jelent meg róla egy összefoglaló kisebb könyv (összesen 62 oldalas) Szegő György építész szerkesztésében, ám azt már rég nem lehet a könyvesboltokban fellelni.
A most megjelent könyvben a szerző több mint 200 oldalon keresztül tematikusan mutatja be Baumhorn munkásságát. Öt témán keresztül ismerhetjük meg az építész életét, örökségét és jelentőségét. Oszkó Ágnes Ivett művészettörténész évek óta kutatója Baumhornnak, – tavaly A zsinagógaépítészet térszerkezeti és stílusbeli jellegzetességei Baumhorn Lipót (1860-1932) életművében című értekezésének megvédésével szerzett doktorátust, és ennek az értekezésnek a kiegészítésével született meg a mostani könyv, mely a Holnap Kiadó „Az építészet mesterei” – ezt is beleszámítva jelenleg 28 tagú – sorozatába illeszkedik.

A szegedi zsinagóga (MILEV)
A keményfedelű, védőborítóval ellátott négyzet alakú könyv az albumok közé sorolható, ám azoknál sokkal több. Az albumokra jellemző képmennyiséget (gyakorlatilag minden oldalon található legalább egy kép, egy tervrajz, egy vázlat, vagy a szerző fotója), adatokban gazdag, tudományos igénnyel megírt szöveg kíséri. Mivel a jegyzetek nem az oldalak alján, hanem a könyv végén találhatók, így a kötet a műkedvelő olvasó érdeklődését éppúgy kielégíti, mint a forráskedvelő kutatókét.

A nyitrai zsinagóga (MILEV)
A könyv több mint a felét Baumhorn zsinagógái foglalják el, melyeket Oszkó hat kategóriába oszt: az első korszakot a keleties típusba (1886-1896) sorolja, amit a historizáló (1897-1902), a századfordulós (1900-1905), a protomodern (1905-1914) és a historizáló modern (1918-1932) stílusú zsinagógák követnek. Végül az építész bővítései és rekonstrukciói tanulmányozhatók. Ahogy a borító fülszövegén olvasható:
„Pályája kezdetén lerótta tiszteletét elődei előtt keleties és historizáló alkotásaival, és a német alaprajzi- és kupolatípus adaptálásával megalkotta sajátos szerkezeti prototípusát. A századforduló csúcsműve Szeged neológ zsinagógája volt, melynek épületornamentikája beszédes szimbolizmust rejt. Önálló magyaros szecessziót a modern funkcionalitással ötvöző stílusára ezt követően talált rá a ceglédi, az újvidéki és a Budapest Dózsa György úti zsinagógák tervezésekor. Az első világháború után a korszerű épületszerkezetet többnyire klasszicizáló köntösbe bújtatta, melynek továbbra is szerves részét képezte az orientalizálás. A műfaj hattyúdala a gyöngyösi zsinagóga volt 1930 körül, mely utoljára megidézte a közösségek századfordulós virágzását.”

Az Aréna úti zsinagóga (MILEV)
Baumhorn a Kozma utcai izraelita temetőben található sírját a veje és 1925-től építésztársa, Somogyi György (1893-1980) tervezte. A feliratból kiderül az építész levita származása is (héber neve: Jehuda ben Mirjám háLévi). A szegedi zsinagóga felhőkön úszó kupolája által kísért szöveget Löw Immánuel (1854-1944) szegedi főrabbi írta:
„Ihletett művészünk! Ájtatkeltő zsinagógák
égkereső vonalát ihlete, szíve szülé!
Békés hajlékán lebegett áhítatos érzés:
Égkereső vígaszát férj s apa lelke szülte.”
A síron olvashatjuk az általa tervezett zsinagógák felsorolását is, igaz nem kronológiai sorrendben. A nem teljesen következetes listáról hiányzik a makói zsinagóga, de szerepel a kaposvári, kecskeméti és újpesti is, melyek „csak” átalakítások voltak. Érdekes, hogy a kéttucatnyi megrendelés közül csupán egy orthodox zsinagóga van. Oszkó könyve alapján, az épületek felavatási évszáma szerint Baumhorn a következő önálló zsinagógákat tervezte:
- Esztergomi zsinagóga, 1888
- Nagybecskerekei (Zrenjanin, Szerbia) zsinagóga, 1897
- Szolnoki zsinagóga, 1898
- Temesvár-gyárvárosi (Timișoara, Románia) zsinagóga, 1899
- Brassói (Brașov, Románia) zsinagóga, 1901
- Fiumei (Rijeka, Horvátország) zsinagóga, 1903
- Szegedi újzsinagóga, 1903
- Ceglédi zsinagóga, 1906
- Lipótszentmiklósi (Liptovský Mikuláš, Szlovákia) zsinagóga, 1906
- Muraszombati (Murska Sobota, Szlovákia) zsinagóga, 1908
- Dózsa György (Aréna) úti zsinagóga, 1908-ban
- Újvidéki (Novi Sad, Szerbia) zsinagóga, 1909
- Nyitrai (Nitra, Szlovákia) zsinagóga, 1911
- Egri status quo ante zsinagóga, 1913
- Makói zsinagóga, 1914
- Páva utcai zsinagóga, 1924
- Nyíregyházi orthodox zsinagóga, 1932 (már 1924-től használták)
- Losonci (Lučenec, Szlovákia) zsinagóga, 1925
- Hegedűs Gyula (Csáky) utcai zsinagóga, 1927
- Gyöngyösi status quo ante zsinagóga, 1930
- Bethlen téri zsinagóga, 1932
A huszonkettedik zsinagóga kérdéses. Eredeti tervek hiányában Oszkó az 1905. szeptember 30-án, a zsidó újév első napján felavatott szatmárnémeti (Satu Mare, Románia) status quo ante zsinagógát is Baumhorn tervezőirodájához köti, habár a tervező minden bizonnyal Kovács Károly építészmester volt, aki az irodában dolgozott. Oszkó szerint felmerülhet a kettőjük közötti stróman szerep lehetősége is. Így nem meglepő hát, ha eltérő számokkal találkozunk, ha Baumhorn zsinagógai remekeit akarjuk listázni.
Végezetül, nem vagyok hivatott a könyvet szakmai szempontból kritikával illetni, csupán egy szerény megjegyzést kívánok tenni, hogy vallás- és kultúrtörténeti szempontjából még teljesebb legyen a mű. Baumhorn négy budapesti zsinagógájánál (a Dózsa György útinál, a Páva utcainál, a Hegedűs Gyula utcainál és a Bethlen térinél), a rítus szerinti meghatározás részben „status quo ante” szerepel, mely nem állja meg a helyét. Ugyanis a fővárosban bár volt törekvés rá, végül status quo ante hitközség nem alakult, így zsinagógája sem lehetett. A fent nevezetett épületeket egytől-egyig a Pesti Izraelita Hitközség rendelte meg, azaz hivatalosan a neológiához tartoztak. Ami megtévesztő lehet (azon kívül, hogy történelmi megalapozottság nélkül, az elmúlt évtizedben a Hegedűs és Bethlen zsinagógák bejárata mellé is kikerült a status quo jelző), hogy a bima az orthodox hagyományoknak megfelelően mind a négy helyen a tér közepén áll, ahogy ez jellemzően a status quo zsinagógákban is volt. Ezt a jelenséget a korszak vezető zsidó lapja, az Egyenlőség a következőképpen fogalmazta meg: fővárosi zsidóság szakított a „régi neológ irányzattal és egyre konzervatívabb formák közt kívánja Isten-tiszteletét megtartani”.
A munkához gratulálunk és jó szívvel ajánljuk minden Olvasónknak!
Cseh Viktor
Források:
Oszkó Ágnes Ivett, Baumhorn Lipót. Budapest: Holnap Kiadó, 2020.
„A Csáky-utcai templom befejezés előtt”, Egyenlőség, 1927. 46. évf. 36. szám, 4. o.
„Hirek – Az uj izraelita templom megnyitása.”, Szatmár-Németi, 1905. 9. évf. 72. szám, 3. o.
zsido.com